Alice Åström: Snabbare hjälp till missbrukare

På fredag presenteras en rapport i riksdagen. I rapporten föreslås att lagen som kriminaliserar bruket av narkotika ska ändras så att människor med missbruksproblem lättare ska få hjälp.
– Vi föreslår inte att det ska vara lagligt att knarka. All hantering av droger ska vara olaglig. Men vi vänder oss mot att själva missbrukaren ska vara kriminell, säger Alice Åström, gruppledare och förste vice ordförande (v).

Alice Åström har en bakgrund med missbruksproblem, hon är en av ledamöterna i socialutskottet och i justitieutskottet som arbetat med rapporten som presenteras vid ett seminarium på fredagen. Hon anser att dagens lagstiftning pekar ut människor som kriminella, när det är samhället som misslyckas med att ge människor stöd. – Vi kommer också att presentera ett förslag till vård och behandlingsgaranti som ska ge människor med missbruksproblem rätt till snabb hjälp. Ingen ska behöva dö i väntan på vård, säger Alice Åström.