1:a maj parollen: Byt regering – byt politik!

Kamrater!

Det börjar ljusna i Sverige. Dels är sommaren på väg och snart är det första maj. Dels är det nu mindre än tre och ett halvt år kvar till regeringsskiftet. Det känns som att vi i vänsterpartiet nu börjat hämta oss efter valnederlaget. Nu bygger vi den starka vänster som vi måste göra.

Ett tydligt tecken på detta är den verksamhetsplan och informationsplan som partistyrelsen antagit. Där utvecklar vi de fyra politiska projekt som påbörjades i höstas, och som ligger till grund för vårt arbete under mandatperioden. Där utvecklar vi också hur vårt arbete ska se ut under andra politikområden. Och där tar vi upp hur vi vill att vänsterpartiets profil och kommunikation ska se ut. Dokumentet finns med som bilaga, men kommer också att finnas i upptryckt version som ni kan beställa från partikansliet. Vi kan också presentera det första numret av vår nya masstidning – VänsterFolk – till första maj. Nästa nummer kommer inför sommaraktiviteterna.

Förhoppningsvis blir första maj i år en dag av kampglädje. Förhoppningsvis blir det ett startskott för ett arbete som genom varje partimedlems engagemang, utveckling och aktivteter leder till att vi både byter regering och politik 2010.

Som vanligt har vi sammanställt bakgrundsmaterial på olika politikområden som underlag till era första maj-tal och politiska aktiviteter. Vi skickar också med en liten handledning kring några aktuella politiska frågor, och idéer kring formuleringar och retorik i enlighet med vår nya profil.

Vår första maj-insamling går i år till en organisation som heter Stoppa muren, och som bedriver en kampanj för att stoppa bygget av apartheidmuren i Israel. Information om detta bifogas.

Vi går ut gemensamt den första maj för att demonstrera under parollen Byt regering – byt politik. Det är inte bara ett önskemål, det är en målsättning för både vårt eget arbete och arbetet tillsammans med andra i arbetarrörelsen. Att demonstrera är det bästa man kan sysselsätta sig med en vacker majdag. Vårt arbete behövs. Det vet alla som drabbats av högerregeringens orättvisa rikemanspolitik. Vi behövs – och när vi demonstrerar första maj, lovar vi också varandra att göra ett så gott jobb vi kan – för en vänsterpolitik som gör livet lite enklare, somrarna lite grönare, och haven lite friskare.

Kamratliga hälsningar

Lasse

PS. Det finns många minnen förknippade med första maj. Själv kommer jag aldrig att glömma första maj 1975 då vi firade Vietnams befrielse över hela världen. Men också första maj 1981 är svår att glömma. Då arbetade jag som konduktör på Sundsvallståget, försov mig och kom omklädd till tåget precis vid avgång klockan åtta. Då fick jag veta att datorerna gått sönder så inga biljetter kunde säljas av biljettexpeditionen. Jag sålde biljetter för många tusen kronor under resan. Efter Uppsala drabbades en man av ett hjärtstillestånd. En läkare och en sjuksköterska som var resenärer på tåget försökte uppliva honom. På den tiden fanns inga mobiltelefoner eller ens en radiokontakt med stationerna, men i Tierp kastade jag av ett meddelande om att ambulans skulle rekvireas till Gävle. När vi kom fram till Gävle var mannen redan död. Resten av resan gick i sorgens tecken, och hemresan blev lika arbetsam som ditresan, vilket gjorde att jag var helt uttröttad vid ankomst till Stockholms Central vid åttatiden på kvällen. Då åkte jag ut till Älvsjömässan där demonstranter firade första maj med en rejäl fest. Där fick jag höra allt om dagens demonstration och lyssna till huvudartisten Wolf Biermann. Trots allt slutade även denna första maj någorlunda bra… DS