Lyckad års konferens i Lysekil!

Vänsterpartiet Bohuslän utförde sin års konferens med god kamratlig miljö och framtidstro, i lördags, 24 mars 2007.
24 av de 38 deltagare var ombud. Camilla Sköld Jansson, partiets andra vice ordförande och Thaher Pelaseyed, ordförande för Ung Vänsters Göteborg och Bohuslänsdistrikt var konferensens gäster.
Konferensen avtackade Lars Bäckström efter sitt 18 år i riksdagen; tog ett uttalande om Hassan Assads utvisning.

Lasse Selander omvalds till distrikts ordförande samt valde konferensen den nya distriktsstyrelsen, valberedning och revisorer.

Års konferensen beviljade styrelsen ansvarfrihet för det gångna året samt fastställde distriktets verksamhetsplan och budget för år 2007.

Under konferensen samlades in pengar till Fristadsfonden och Palestinagrupperna i Sverige.

Innan lunch deltog konferensdeltagarna till ett torgmöte, tillsammans med Vänsterpartister i Lysekil och delade ut flygblad:" HÖJNINGEN AV A-KASSEAVGIFTEN VAR BARA BÖRJAN!"

Den nya valda ledamöter i olika uppdrag:

Distriktsstyrelse:

Katarina Hansson                 Uddevalla

Uttalande vid Vänsterpartiet Bohusläns årskonferens,

Lysekil 24 mars 2007.

Sverige måste vara en rättsstat!

Hassan Asad är palestinier och har bott i Sverige i tio år. Han lever tillsammans med sin fru och tre barn i Göteborg. Hassan har jordanskt medborgarskap men resten av familjen är svenska medborgare

.

Hassan anses av Säpo vara en fara för Sveriges säkerhet. Varför vet ingen, varken Hassan själv, hans juridiska ombud och förmodligen inte heller migrationsdomstolen. Själv tror han att orsaken är att han ekonomiskt stött en hjälporganisation som påstås stå Hamas nära.

Regeringen har fattat beslut om utvisning av Hassan till Jordanien på anklagelser från Säpo. Det finns skäl att tro att det i likhet med de terroranklagade egyptierna för fem år sedan, är USA genom CIA som ligger bakom utvisningskravet.

Detta är inte värdigt Sverige som rättsstat. Det tar lång tid att bygga ett rättssäkert och demokratiskt samhälle men det kan gå fort att rasera. Anklagelserna mot Hassan måste fram i ljuset och granskas.

Hassan Asad måste få veta vad han är anklagad för och få sin sak opartiskt prövad i domstol.

Sedan slutet av november är utvisningen inhiberad av migrationsminister Tobias Billström och Hassans pass har beslagtagits. Han tvingas för närvarande att anmäla sig dagligen hos polisen. Han väntar på att migrationsöverdomstolen ska avge ett yttrande. Om han utvisas till Jordanien finns det stor risk för både fängelse och tortyr.

Vänsterpartiet kräver att Hassan Asad ska få sin sak opartiskt prövad i domstol.

Hamza Demir, 0733 413 000

Ombudsman