Vattenfall drar skam över hela Sverige

– Vattenfall måste omedelbart dra tillbaka sin ansökan om att få bryta brunkol i ett av sydöstra Tysklands ekologiskt mest värdefulla områden, Lacomas våtmarker. Det kräver vänsterpartiets miljöpolitiska talesperson Wiwi-anne Johansson.

Det värdefulla området utgör mindre än tre procent av det område där Vattenfall kan bryta brunkol. Ändå har Vattenfall redan, i strid med tysk lag försökt, avverka en del av den värdefulla naturen. Det framgick på ett seminarium om frågan som Vänsterpartiet höll idag med Oliver Wendenkampf, ordförande för BUND i Sachsen-Anhalt, dvs tyska Jordens vänner.

Nu pågår en utdragen ansökningsprocess, som Tysklands fem största miljöorganisationer har undertecknat ett upprop mot detta.

– Visst kände jag till att Vattenfall inte var ett miljöföretag men som man agerar i Tyskland  gör att man verkligen får skämmas som svensk.Vattenfall drar skam över hela Sverige, säger Wiwi-Anne Johansson.

Vattenfall hävdar att dess anläggningar för brytning av brunkol i Tyskland tillhör de absolut mest moderna och minst miljöpåverkande av sitt slag. Men en av dess kraftverk är det femte miljöfarligaste i Europa och företaget satsar, trots sina klimatkampanjer i media, inte på förnyelsebar energi utomlands.

– Vi kräver att Vattenfall bildar en fond för förnyelsebar energi dit minst tio procent av företagets vinst ska gå. Medlens ska reserveras för forskning, utveckling, investeringskapital och kommersialisering av förnyelsebara energislag. Bildandet av en fond eller motsvarande borde kunna ske genom liknande former som Svenska Spel AB:s vinst reserveras för speciella ändamål.

För mer info, kontakta:
Wiwi-Anne Johansson, tel 070-576 45 76