Hans Linde: Insatsen i Afghanistan måste avbrytas

Kvällens inslag i TV-programmet Kalla Fakta visar tydligt att situationen för den svenska medverkan i Afghanistan blivit ohållbar. Svensk trupp förefaller uppenbarligen varit inblandade i rena anfallsoperationer. Vänsterpartiet kommer omedelbart agera för att frågan kommer upp i Riksdagen.

– Sverige har blivit en aktiv krigförande part i USA:s krig i Afghanistan. Ett krig som vi dessutom håller på att förlora, säger vänsterpartiets ledamot i utrikesutskottet Hans Linde. – Jag kommer snarast ta initiativ i Riksdagen så att vi får upp frågan om den svenska närvaron till diskussion. Att i detta läge planera för en ytterligare förstärkning av svensk trupp är helt oförsvarbart. Tvärtom måste regeringen sluta blunda för vad som faktiskt sker. Svensk trupp i Afghanistan underlättar USA:s krigföring och det kan vi inte acceptera. Där måste insatsen avbrytas, säger Hans Linde.