Skicka jordbruksministern till skolbänken om vargen!

I en riksdagsdebatt om vargen som Vänsterpartiets miljöpolitiske talesperson Wiwi-Anne Johansson hade begärt, menar jordbruksminister Eskil Erlandsson (c) att den svenska vargstammen inte alls är hotad och vill ändra lagen så att det blir enklare att skjuta varg ute i skogen. Tvärtom var forskare hävdar.

Vänsterpartiets miljöpolitiske talesperson Wiwi-Anne Johansson hade begärt en debatt om den Svenska vargstammen. Jordbruksminister Eskil Erlandsson (c) besvarar interpellationen.

Läs interpellationen och svaret samt hela debatten på pdf.

– Sveriges jordbruksminister menar, helt stick i stäv med forskarvärlden,  att den svenska vargstammen inte alls är hotad.  Det förklarar att han även tycker att det är okej att börja skjuta av dem i större utsträckning. Detta är mycket bekymmersamt. Jag vädjar till Fredrik Reinfelt att han skickar sin jordbruksminister till skolbänken, säger Wiwi-Anne Johansson.

Jordbruksministern vill öka acceptansen för den akut hotade vargstammen genom att tillåta öka jakt på den för att skydda exempelvis sin hund ute i skogen. Men det största hotet mot jakthundar är ju inte vargen utan jägare och trafiken.

– Hela 135 hundar vådasköts av jägare åren 2000-2005 jämfört med 84 hundar som skadades eller dödades av något rovdjur! Om det är hundarna som jordbruksministern vill skydda borde ju  jägarna skickas till någon utbildning så att de lär sig att inte skjuta sina egna hundar, eller så borde man förbjuda löshundsjakt.

Något som dessutom sällan framkommer i debatten är att det redan idag är fullt lagligt att skjuta en varg som angriper ett tamdjur utanför inhägnat område. Dödandet av vargen måste då ske i omedelbar anslutning till att vargen har angripit och skadat eller dödat tamdjuret och det ska inte gå att avvärja angreppet genom att skrämma bort rovdjuret. Lagen har formulerats på det här viset för att det ska vara möjligt att bevisa att ett vargangrepp har skett.

– Jordbruksministern gav inget svar på hur han ska garantera att den nya lagen inte missbrukas. En alltför lättvindig skrivning av paragrafen ökar risken för missbruk och försvårar eller omöjliggör bevisföringen på åklagarsidan. Det skulle kunna öka risken för att fler vargar och andra rovdjur skjuts illegalt. Men det bortser jordbruksministern ifrån.