Jan Jonsson (v) :Utförsäljning av allmännyttan när stopplagen försvinner

Den 1 juli försvinner den lag som förhindrar att allmännyttans hyresbostäder ombildas till bostadsrätter. Det kan betyda att Mölndals Bostäder och Förbo kan bli föremål för utförsäljning, till privata ägare, eller låta hyresgäster ombilda till bostadsrättsföreningar, främst i de borgerliga kommunerna.

I sommar försvinner stopplagen, vilket betyder att kommunerna själva bestämmer allt kring bostadsbolagen. Hyresgästföreningen tror med rätta att det här är början på en avveckling av hyresrätten som boendeform och att alla människor inte kommer att kunna vara med. Risken är stor främst bland de borgerliga kommunerna och att försöka.

– När en hyresrätt ombildas till bostadsrätt försvinner den för alltid från hyresmarknaden och kommer inte längre att kunna efterfrågas av hushåll med normala inkomster. Spekulativt nog är det många som idag ivrar för att få köpa sin lägenhet – under marknadspris – som aldrig skulle haft möjlighet till detta om man inte hade en hyreslägenhet. Det är framförallt tron på att man kan göra en haka som lockar. Vad det betyder för andra och för samhällsekonomin blir mindre intressant.

Borgarnas plan med utförsäljning är genialisk. Det finns incitament som skall locka människor att inse vikten av utförsäljningen: Köpa röster, finansiera skattesänkningar och skapa resurser för att bygga nya dyra hyresrätter för sina borgerliga kompisar, som dessutom verkar för marknadsanpassning av hyrorna (Hyrorna i nyproduktion fungerar som hävstänger gentemot det gamla beståndet särskild om allmännyttans hyresnormerande roll tas bort från den 1 juli). Allt i syfte att förändra sociala och politiska kartan och befästa sin makt.

Protestera!

Konstigt nog så är det mycket tyst på denna debatt. I hyresgästföreningens tidning har däremot förts en saklig och bra redogörelse om effekterna av de borgerligas beslut.

– Alla har inte möjligheten att kunna köpa en bostad, framför allt unga som sitter i klistret med att de inte kan eller har fasta anställningar för att kunna få ett lån beviljat på banken. Ungdomarna kommer att tvingas bo ännu längre hos sina föräldrar. Varför slå undan benen på dem som inte har det så bra ekonomiskt och förhindra dem från ett eget hem?

– Man kunde ana debatten i Mölndals kommunfullmäktige när den borgerliga majoriteten sa nej till en bostadsförmedling i Mölndal. Det blir inte lätt att få en bostad även om det byggs med de kostnader som blir genom att staten tagit bort bostadssubventionerna.