Wiwi-Anne Johansson blir V:s nye miljöpolitiske talesperson

Riksdagens utskottsfördelning är klar och vänsterpartiets Wiwi-Anne Johansson från är mycket glad över sin nya post. Fisket, jordbruket och miljön är viktiga frågor för hela Sverige men har särskilt stor betydelse i Bohuslän.

Miljö- och jordbruksutskottet

Fisket, jordbruket och miljön är viktiga frågor för hela Sverige men har särskilt stor betydelse i Bohuslän. Därför är jag mycket nöjd med att jag nu som riksdagsledamot får möjlighet att jobba med just dessa frågor den kommande mandatperioden, säger Wiwi-Anne som blir ny ledamot av Miljö- och jordbruksutskottet.

Den nya regeringens miljöpolitik har inte imponerat och därför är oppositionens roll vad gäller miljöpolitiken extra viktig. Enda konkreta förslaget hittills är ju en rabatt på 10 000 kronor för den som har råd att köpa en ny miljöbil. Det kommer knappast att räcka för att nå de klimatmål som vi tidigare kommit överens om med socialdemokraterna och miljöpartiet. Risken är också stor att det nu kommer att satsas alltmer på att bygga ut vägarna istället för att lägga mer pengar på till exempel Bohusbanan, framhåller Wiwi-Anne Johansson, som kan nås på [email protected] och till Miljlö och jordbruksutskottet

Wiwi-Anne kommenterar läget just nu om riksdagsarbetet

– Det är så snurrigt ännu att jag inte fått riktig struktur på jobbet. Kanske man aldrig får heller. Men ännu inte en enda måndag eller fredag fri från riksdagen vilket ju är brukligt. Men nu är det allmän motionstid och alla sliter nästan dygnet runt. Men det är ok, säger Wiwi-Anne som nu får känna på livet som riksdagsledamot. I vart fall har hon mycket glad över sin nya post.