Lilian Holmström har gått ur tiden

Jan Jonsson(V):Vi minns Lilian i utomhusteater ”Livet i Kvarnbyn” om arbetarrörelsens födelse i Mölndal som spelades i Mölndals Hembygdsmuseums trädgård 1982.

Lilian Holmström har gått ur tiden

06-10-19

Lilian Holmström begravs på Kikås kyrkogård Mölndal den 20 oktober klockan 11.30.

En kvinnlig kamrat som alltid stod upp för de svaga i samhället och aktivt deltog på många fronter, har gått ur tiden.

Hennes livsgärningar har varit många och hennes glada och positiva utstrålning samt medvetenhet gjorde oss många till aktiva efterföljare. När hon tog fram dragspelet i toner av både sång och dans till glädje för många blev det fest.

Lilian var i många år aktiv i kommunfullmäktige och under åren deltog hon i många debatter med både liv och lust. Ett stort engagemang tog hon del av bl.a. äldrefrågor och hade många motioner samt interpellationer. Hon var den som forskade och var välinformerad om vardagens frågor och försökte få lösningar.

Ibland kunde hon vara irriterad över att inte nå målet till kraven hon ställt, men kom igen med nya krav på lösningar.

Lilian var ett antal år vår ombudskvinna i Mölndal och satt på vår partiexpedition. Många gånger var det ganska jobbigt för henne. Främst när ny teknik börjades utvecklas under 90-talet. Men som organisationsmänniska övervann hon även detta.

Vi minns Lilian i utomhusteater"Livet i Kvarnbyn" om arbetarrörelsens födelse i Mölndal som spelades i Mölndals Hembygdsmuseums trädgård 1982. En av huvudarrangörerna var LO-sektionen i Mölndal. Pjäsförfattare var Anders Meuller och regissör var Sonny Johnson. Pjäsen handlade om två familjer i 1900-talets början.

Det finns så mycket att säga – Lilians livsglädje har i vart fall smittat av sig under alla år som vi kamrater fått lära känna henne.

När hon nu efter en längre tids sjukdom lämnat oss får hon vila efter ett långt arbete, så vill vi tacka henne för allt och att hon nu får finns i våra minnen, som en kär kamrat.

Hälsning från Jan Jonsson (v) och alla andra i Vänsterpartiet.