Här är Vänsterpartiet-Bohusläns kandidater!

Wiwi-Anne Johansson och Jan Alexandersson

Här är Vänsterpartiet-Bohusläns kandidater! Wiwi-Anne Johansson och Jan Alexandersson Två erfarna kandidater toppar riksdags – respektive regionlistan för Vänsterpartiet i Bohuslän. Valkonferensen för Vänsterpartiet i Bohuslän valde under söndagen 19 feb 2006 enhälligt nya kandidater till riksdags- och regionvalet. Riksdagslistan varvas av kvinnor och män och toppas av Wiwi-Anne Johansson, Mölndal och Björn Saletti, Kungälv, två kandidater med gedigen bakgrund av politiskt arbete för vänsterpartiet. Regionlistan varvas likaså av kvinnor och män och som översta namn står Jan Alexandersson och Lena Jagers Bladini, båda med bred politisk erfarenhet från Västra Götalandsregionen, Jan från hälso- och sjukvård och Lena från kulturområdet och regional utveckling. Här följer en kort presentation av dessa fyra Wiwi-Anne Johansson Wiwi-Anne Johansson är född i Trollhättan, men bor sedan tjugo år i Lindome. Hon har en bakgrund som tandsköterska. I drygt 20 år har hon arbetat som journalist, framförallt inom radio och TV. Wiwi-Anne har bland annat arbetat för Väst-Nytt i 15 år. På SVT engagerade hon sig fackligt och var under en tid ordförande för journalistsektionen inom SJS (Svenska Journalistförbundet) För sitt framgångsrika arbete inom jämställdhetsfrågor tilldelades hon 1995 Pennskaftspriset. Wiwi-Anne har arbetat med val- och informationsfrågor för Vänsterpartiet i Göteborg och i tre år arbetade hon som informationschef på partikansliet i Stockholm. I Mölndal är Wiwi-Anne aktiv inom kommunfullmäktige och hon är ordförande i Gymnasienämnden. Wiwi-Anne har ett stort intresse för frågor inom skola, arbetsmarknad och jämställdhet. Hon är utnämnd av regeringen som ledamot i Presstödsnämnden. Tel 070 – 576 45 76 [email protected] Björn Saletti är uppväxt i Dalarna och har bott i Uddevalla, där han gick med i Vänsterpartiet 78. Björn är gruppledare för v och har varit aktiv i kommunpolitiken i Kungälv sedan 89. Björn är engagerad i social- och välfärdsfrågor och har aktivt arbetat för ett demokratiserat arbetssätt inom Kungälvs kommun. Han har varit politiskt aktiv inom social- och fritidssektorn och varit med i ledningsgruppen för Agenda 21. Björn är ledamot i kommunstyrelsen, 2:e vice ordf. i Kommundelsstämmor och ledamot i Göteborgsregionens Förbundsstyrelsen. Björn har flera strängar på sin lyra och är utbildad såväl till mentalskötare, familjeterapeut som till inredningssnickare. Tel 073 – 440 05 26 [email protected] Jan Alexandersson Jan Alexandersson är bosatt i Munkedal. Han är gift och har 5 barn, katt och hund. Jan är ombudsman i vänsterpartiet Västra Götaland och ordförande i Munkedals lokalorganisation sedan starten 1996. I Munkedal är Jan är gruppledare för v, ledamot i kommunstyrelsen och ordförande i lokala Folkhälsorådet samt Brottsförebyggande rådet. Hans intresseområden finns inom folkhälso- och handikappsfrågor. I regionen har Jan flera uppdrag. Förutom plats i regionfullmäktige är han vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden i Norra Bohuslän samt ledamot i regionala etik-prövningsnämnden i Göteborg. Jan har tidigare varit engagerad i ett flertal föreningar som Hem och skola, HSO och RBU. Han har också varit fackligt aktiv inom HTF i många år. Tel 070 – 661 41 74 [email protected] Lena Jagers Bladini Lena Jagers Bladini bor i Jonsered med familj. Lena arbetar som utvecklingsledare med utbildningsfrågor. Hon är intresserad av mänskliga relationer och av kultur- och samhällsfrågor. Lena har varit aktiv i kommunpolitiken i Partille sedan 90-talet, nu i kommunfullmäktige och gymnasienämnd. I Västra Götalandsregionen var Lena med från start som fullmäktigeledamot och nu är hon också ledamot i det utvidgade presidiet i kulturnämnd – och beredning. Lena har politiska erfarenheter från region-utveckling och har varit ersättare i regionstyrelsen. Partipolitiskt har hon varit aktiv inom distrikts- och representantskapets styrelser. Lena är vidare utsedd av regeringen som ledamot i styrelsen i Skövde Högskola. Tel 031 – 7965 60 25 [email protected] Riksdagslista 1 Wiwi-Ann Johansson Mölndal 2 Björn Saletti Kungälv 3 Katarina Hanssson Uddevalla 4 Hamza Demir Partille 5 Marie Lindqvist Mölndal 6 Göran Billvall Öckerö 7 Lisa Ljungström Uddevall 8 Mikael Gustafsson Henån 9 Ingrid Larsson Stenungsund 10 Emilio Cotroneo Tjörn 11 Evy Öhrström Partille 12 Lennart Svensson Mölndal 13 Kerstin Wallsby Munkedal 14 Kjell Lewin Stenungsund 15 Karina Gonzalez Mölndal 16 Sven Gunnar Lunneryd Strömstad 17 Kerstin Sandberg Härryda 18 Jarmo Uusitalo Uddevalla Regionlista 1 Jan Alexandersson Munkedal 2 Lena Jagers Bladini Partille 3 Björn Saletti Kungälv 4 Florence Fridén Stenungsund 5 Lars-Åke Karlgren Strömstad 6 Ana-Maria Stuparich Mölndal 7 Tommy Fransson Lysekil 8 Annika Andersson Öckerö 9 Lasse Selander Partille 10 Sara Lindberg Uddevalla 11 Ronny Lindqvist Mölndal 12 Kerstin Wallsby Munkedal 13 Sten Brodén Strömstad 14 Birgit Lövkvist Stenungsund 15 Roy Andersson Mölndal 16 Margareta Jansén Partille 17 Staffan Lundstedt Stenungsund 18 Eva Johnels Stenungsund 19 Greger Rundqvist Varekil