Öppet brev till kommunfullmäktiges ordförande

Kommunfullmäktiges ordförande på Orust. Bengt Torstensson (s) har riktat skarp kritik mot Vänsterpartiets närvaro i kommunfullmäktige. Vänsterpartiet ber om ursäkt för bristande närvaro, men ifrågasätter Torstenssons utspel.

Det arbete som bedrivs i kommunfullmäktige är mycket viktigt. Vi från vänsterpartiet tar åt oss av kritiken om bristande närvaro vid fullmäktiges möte 2006-05-18. Kritiken får i detta fall anses berättigad. Det var olyckliga omständigheter som gjorde att vi inte hade våra medlemmar på plats. Detta är en förklaring och ingen ursäkt. Vi kommer självklart hädanefter att se till att våra stolar i fullmäktige är besatta. Om så inte skulle vara möjligt så lovar vi att ringa fullmäktiges ordförande någon gång under dygnets 24 timmar då han är nåbar på mobiltelefon och lämna en förklaring.

Men vi vill utöka demokratin på Orust. Vi i vänsterpartiet anser att man först, utifrån medborgarnas önskemål och behov skall sätta den politisk-ekonomiska agendan och inte tvärtom. Vi vill därför slå ett slag för införande av ‘medborgarförslag‘, att alla medborgare skall kunna motionera till kommunfullmäktige; ‘medborgarbudget’, att alla medborgare skall kunna få vara med och ställa krav i kommunala budgetförhandlingar; och ‘ungdomsfullmäktige’, att alla skolungdomar skall kunna vara med och påverka de skol- och fritidspolitiska besluten.

Till våra väljare vill vi be om ursäkt för vår frånvaro i KF. Till kommunfullmäktiges ordförande vill vi också be om ursäkt samt uppmana honom om att det är betydligt fler faktorer än KF – ledamöters närvaro i KF som bidrager till den kommunala demokratins förverkligande.

2006-06-15

VÄNSTERPARTIET PÅ ORUST