– De som jobbar inom vården har också ”gjort något av sitt liv”

Ung vänsters Ida Gabrielsson chattade om demokrati, kommunism och miljonvinster

Ida Gabrielsson är ordförande för Ung vänster – hon skulle fortsätta vara vänsterpartist även om hon vann 50 miljoner.

Ung vänsters Ida Gabrielsson chattade om demokrati, kommunism och miljonvinster

Ida Gabrielsson säger: hej!
hej säger: Är det roligt att jobba i vänstern
Ida Gabrielsson säger: Ja, det är roligt. Men framför allt känns det viktigt att ta ställning för trygga jobb, att tjejer får lära sig feministiskt självförsvar och mot krig och bomber. Därför är jag aktiv i Ung Vänster
Henriksson säger: Hej! Jag undrar vad du anser vara den absolut viktigaste frågan vid årets val.
Ida Gabrielsson säger: Det finns inte en fråga. Däremot är det viktigt att stoppa borgaralliansens politik eftersom det på ett påtagligt sätt skulle försämra våra liv. Det skulle innebära lägre löner och att det blir lättare att sparka oss ungdomar. Hyllande av krig och bomber och att privata företag får göra vinst på våra behov av en vettig skola, sjukvård och kollektivtrafik.
Joakim säger: ”Därför kräver Ung Vänster minst 200 000 nya jobb i offentlig sektor. ”
Hur skall dessa jobb bekostas?
Ida Gabrielsson säger: Det som är dyrt idag är de stora miljardvinsterna som de redan rika får. Aktieutdelningen beräknas uppgå till 170 miljarder kr. Att vi får neddragningar i skolan och vården medan de redan rikas plånböcker blir ännu fetare tycker jag är slöseri. Arbetslösheten kostar idag redan mycket i form av a-kassa men också för att personalen som jobbar på de underbemannade dagisen/äldreboendena sliter ut sig och tvingas till sjukskrivning. Ung Vänster vill ha 200 000 nya jobb i offentlig sektor för att det behövs. Högern vill ha miljardregn över det redan rika.
Joakim säger: ”att tjejer får lära sig feministiskt självförsvar ”. Är det verkligen rätt att lära ut ”våld”? Kan inte detta missbrukas? Det är fler killar osm misshandlas varje år, varför helt glömma dem?
Ida Gabrielsson säger: Ingen påstår att vi ska glömma misshandel som killar utsätts för. Men det är inte det som feministiskt självförsvar handlar om. Feministiskt självförsvar handlar om att vi tjejer ska få möjlighet att prata om de som drabbar just oss. Att man som tjej kan vara orolig och tar omvägar på kvällen av rädsla för att bli utsatt för våldtäkt. Att man får stärkt självförtroende och känner att man kan ta mer plats i skolkorridorer och klassrumssituationer är vad feministiskt självförsvar handlar om. Vi tycker att alla tjejer har rätt att få känna sig trygga. Idag är det inte så, därför vill vi ha feministiskt självförsvar i skolan.
Malmberg säger: Hur skall vi lösa arbetslösheten? Jag vill inte ha svaret att ni skall anställa inom offentlig sektor, hur skall ni förbättra för de privata företagen?
Ida Gabrielsson säger: Idag beräknas svenska storföretag göra rekordvinster på hela 170 miljarder kr. Trots det så anställer de inte. Borgaralliansen kommer med förslag som skulle göra det lättare att sparka ungdomar, det är nåt som vi vänder oss starkt emot. Vi vill istället ha riktiga jobb där man vet om man får jobba kvar från den ena dagen till den andra. Ung Vänster vill se en helt annan politik där man sätter arbetslöshetsbekämpning före EU-anpassning, så är det inte idag. Vi vill anställa i offentlig sektor och menar att på så sätt kan jobb skapas i andra sektorer. Om arbetslösa får mer pengar i plånboken och börjar handla mer så kan jobb skapas. Någon kommer att behöva bygga de dagis vi vill starta och de äldreboenden vi vill ha.
robby säger: Hallå Ida, skulle du kunna tänka dig att ställa upp i en debatt emot en sverigedemokrat?
Ida Gabrielsson säger: Nej. Det är viktigt att bemöta sverigedemokraterna och deras rasistiska åsikter men Ung Vänster tänker inte legitimera en sådan organisation i skoldebatter och liknande. Istället har vi en 24-timmarsregel som innebär att vi ska vara på plats och på olika sätt protestera mot deras budskap.
Kalle säger: Nu är det min tur… Varför är vänsterpartister så missnöjda med Sverige?
Ida Gabrielsson säger: Vår politik går ut på att förändra samhället och de orättvisor som finns i grunden. Vi är inte missnöjda med ett Sverige där folk har riktiga jobb med lön att leva på, där man inte får göra vinst på att tjejer har anorexia eller ett Sverige som är tydlig med att man inte ställer upp på Bush krigspolitik. Det är det vi kräver i valrörelsen.
Kille88 säger: Varför står ditt parti på Palestiniernas sida i mellanösternkonflikten?
Ida Gabrielsson säger: Palestina är idag ockuperat av Israel. Tusentals palestinier har dött och deras möjligheter att leva et bra liv är idag kraftigt begränsade. Vi vill ha fred men menar att det för att det ska bli så måste Israel som ockuperar Palestina dra sig tillbaka.
Someone säger: Hej Ida. Är du kommunist?
Ida Gabrielsson säger: Jag kallar mig oftast för Ida. Personligen tycker jag det är ointressant vad man väljer att titulera sig som. Det som är intressant är vad man vill göra. Jag och Ung Vänster vill förändra samhället i grunden så att det blir mer demokratiskt, så att inte bara de som har pengar har inflytande och makt.
anja egalize säger: Tja Ida! Jag anser att cannabis bör legaliseras. Vad tycker du? Är det inte så att vinnarna av förbudet i princip är: alkoholföretagen, tobaksbolagen samt framförallt den organiserade brottsligheten (som tillåts profitera SJUKT mycket på förbudet). PEACE!
Ida Gabrielsson säger: Nej, Ung Vänster tycker inte att cannabis bör legaliseras. En restriktiv drogpolitik är viktig samtidigt som det måste ske en upprustning av vettiga saker att göra. Bättre fritidsmöjligheter och riktiga jobb.
David säger: Hej vad ska ni försöka göra för att stoppa USA:s expansion i mellanöstern?
Ida Gabrielsson säger: Det är viktigt att vi är många som tar ställning mot Usa:s krig och förtryck av människor. Ung Vänster kräver att vapenexporten till USA upphör omedelbart och att Sverige tar ställning mot krigspolitiken. Samtidigt är det viktigt att vi är många som protesterar mot att bomber skulle skapa demokrati och kräver en värdig utrikespolitik
Anonym säger: Vilka klasskillnader anser ni det finns i Sverige? Mycket snack från vänstern om detta men jag förstår mig inte på vad? Menar ni att det är orättvist att det finns dem som gjort något av sina liv och blivit rika?
Ida Gabrielsson säger: Det är konstigt att säga att några har gjort något av sitt liv medan andra inte skulle ha gjort det. Människor som jobbar inom vården, personalen som sliter på äldreboenden eller den som jobbar i de stora företagen är ju egentligen de som håller landet flytande. Att då protestera mot fallskärmar i miljardklassen eller skyhöga aktieutdelningar tycker vi är självklart eftersom vi vill ha en mer demokratisk värld.
Reltih säger: Hur går det ihop med att vara ett gammalt kommunistiskt parti och samtidigt prata om demokrati?
Ida Gabrielsson säger: Det går alldeles utmärkt att prata om mer demokrati eftersom det är det som vårt arbete går ut på. Att principen en röst per skalle istället för en röst per krona ska gälla vid fler tillfällen än på valdagen.
Moderator säger: Nu kommer den sista frågan
Åskar säger: Hej, Skulle du sluta vara vänsterpartist om du vann 50 miljoner?
Ida Gabrielsson säger: Nej, men jag spelar inte så ofta på lotto då heller. Sen har jag hört att det är rätt dåliga odds för att man ska kunna vinna.
Moderator säger: Tack Ida Gabrielsson och tack alla ni som ställde frågor
Ida Gabrielsson säger: Tack för mig. Har ni mer frågor gå in på www.ungvanster.se.