Vi behöver en bostadschock

Bostadssegregationen är ett misslyckande. Störst är problemen i storstäderna där fattiga förvisas till ytterområdena. Samtidigt utvecklas innerstäder och rika villaförorter till etniskt rena enklaver där personer med utländsk bakgrund inte släpps in.

Trots att det byggs mer än på länge råder bostadsbrist i över 100 kommuner. Det saknas framför allt billiga hyresrätter.

Sex av tio hushåll med låg inkomst bor i hyresrätt. Det är hushållen med de högsta boendekostnaderna. Vi vill bygga billiga och bra hyresrätter och se till att alla kommuner har ett allmännyttigt bostadsföretag.

Vänsterpartiet drar igång sin kampanj för att 20 000 nya hyresrätter ska byggas varje år under tio år. Vi behöver även renovera 65 000 lägenheter om året under samma period. För att finansiera våra krav vill vi inrätta en statlig bostadsfond. Där ska pengar kunna sökas för att bygga nytt och renovera. Hyrorna ska förhandlas i förväg och ett tak ska sättas för produktionskostnaderna. Så håller vi nere hyrorna.

Bostaden är en social rättighet, inte en handelsvara. En social bostadspolitik kräver att vi motverkar marknadshyror och satsar på blandade upplåtelseformer och en mångfald bland invånarna. Kommunerna måste ta ansvar för att motverka diskriminering. Vi kräver att alla ska ha tillgång till en avgiftsfri bostadsförmedling. Och vi vill återinföra en bostadsanvisningslag som ger kommunerna rätt att begära in lediga lägenheter från såväl allmännyttiga som privata bostadsföretag

Högern har en politik mot de bostadslösa som ökar segregationen. Vi har en politik för fler bostäder och integration.

Lasse Ohly