Gratis miniräknare till gymnasieelever en självklarhet

– Det är en rättvisefråga att skolan är avgiftsfri och tillgänglig för alla oavsett föräldrars inkomster, enligt Wiwi-Anne Johansson (v) och ordförande i Gymnasienämnden.
06-03-13

Idag betalar eleverna i Mölndals gymnasieskolor sina miniräknare själva. Detta trots att miniräknare ingår som krav för att eleverna ska kunna delta i matematikundervisningen, säger Wiwi-Anne Johansson (v) och ordförande i Gymnasienämnden.

Behöver extrapengar till miniräknare

Fram till nu har Gymnasienämnden inte varit medveten om att miniräknare, som är att betrakta som vilket annat läromedel som helst, inte har varit kostnadsfria för eleverna.

– Vi har en skola med fria läromedel och därför är det helt oacceptabelt att just miniräknare som är att betrakta som vilket annat läromedel som helst ska kosta pengar för den enskilde eleven, säger Wiwi-Anne Johansson (v) och ordförande i Gymnasienämnden. I vår budget för innevarande år har vi ingen möjlighet att hitta pengar till detta och därför kommer vi att begära extra pengar av budgetberedningen för att redan till hösten kunna låta eleverna låna miniräknare av skolan på samma sätt som de får låna läroböcker.

– Det är en rättvisefråga att skolan är avgiftsfri och tillgänglig för alla oavsett föräldrars inkomster, enligt Wiwi-Anne Johansson. Dessutom har verksamhetsanslagen varit mycket låga de senaste åren och först i år kommer vi upp till 2003 års nivå. Med tanke på att Mölndals stad nu har en god ekonomi är jag säker på att miniräknarna inte kommer att bli något problem att lösa.

En enig gymnasienämnd beslöt vid mötet den 6 mars att gå vidare till budgetberedningen med denna begäran.