V sponsrar Jitex – med hjälp av partistödet

Vänsterpartiet i Mölndal använder partistödet till sponsring. Sponsoravtal har undertecknats med både Jitex och Mölndals bowlinghall. Detta kunde man läsa i Göteborgs-Posten den 28 februari och vi citerar vissa delar av artikeln.

06-03-01

Därmed är vänsterpartiet först ut bland de politiska partierna med att teckna sponsorkontrakt

Vänsterpartiet Mölndal sponsrar även Mölndals Bowlinghall och V-loggan skall synas i hallens monitorer. Vänsterpartiet Mölndals valvaka kommer att hållas i bowlinghallen, säger Jan Kronberg (v). Avtalet med Jitex går på över 10 000 kronor. Kontraktet med bowlinghallen i Aktiviteten är betydligt blygsammare.

Finansieringen sker med medlemsavgifter, enskilda bidrag och pengar från partistödet, förklarar vänsterpartisten Jan Kronberg.

Det är pengar som vi fritt förfogar över. Visst kan man säga att det är skattepengar om man ser till att det de tas ur partistödet, men vi ser inget fel i det. Det är mycket hjärta i sponsringen av Jitex – laget som bröt isen för kvinnlig fotboll, säger Jan Kronberg. Enligt avtalet kommer vänsterpartiets logga att finnas på Jitex matchannonser och i lagets arenareklam.

Budskapet är att vänsterpartiet tycker att idrott är viktigt och att politik är viktigt för vanligt folk, fortsätter Jan Kronberg.

Syns gärna i idrottssammanhang

Sponsoravtalet med bowlinghallen, som drivs av vänsterpartiets ledamot i fritids- och kulturnämnden Roy Andersson, innebär att partiets logga skall synas i hallens tv-monitorer.

– Vi kommer dessutom att hålla vår valvaka i bowlinghallen dit allmänhet och andra politiker är välkomna. Det kommer att vara gratis att spela under kvällen, lovar Jan Kronberg. Sponsring är ju ett ganska annorlunda sätt för ett politiskt parti att påminna om sin existens, medger han.