En lyckad val och årskonferens!

Wiwi-Anne Johansson och Jan Alexandersson
Två erfarna kandidater toppar riksdags – respektive regionlistan för Vänsterpartiet i Bohuslän.
Valkonferensen för Vänsterpartiet i Bohuslän valde under söndagen 19 feb 2006 enhälligt nya kandidater till riksdags- och regionvalet.

I Vänsterpartiet Bohusläns två dagars års- och valkonferens i Ljungskile fanns bara en varm och kamratlig stämning. Lördagskvällens nöje var toppen med live musik. I söndags faställde konferensen vallistorna och valde distriktens ordförande och styrelsens ledamöter enhälligt.

Riksdagslistan varvas av kvinnor och män och toppas av Wiwi-Anne Johansson, Mölndal och Björn Saletti, Kungälv, två kandidater med gedigen bakgrund av politiskt arbete för vänsterpartiet.

Regionlistan varvas likaså av kvinnor och män och som översta namn står Jan Alexandersson och Lena Jagers Bladini, båda med bred politisk erfarenhet från Västra Götalandsregionen, Jan från hälso- och sjukvård och Lena från kulturområdet och regional utveckling.

Här följer en kort presentation av dessa fyra

Wiwi-Anne Johansson är född i Trollhättan, men bor sedan tjugo år i Lindome. Hon har en bakgrund som tandsköterska. I drygt 20 år har hon arbetat som journalist, framförallt inom radio och TV. Wiwi-Anne har bland annat arbetat för Väst-Nytt i 15 år. På SVT engagerade hon sig fackligt och var under en tid ordförande för journalistsektionen inom SJS (Svenska Journalistförbundet) För sitt framgångsrika arbete inom jämställdhetsfrågor tilldelades hon 1995 Pennskaftspriset. Wiwi-Anne har arbetat med val- och informationsfrågor för Vänsterpartiet i Göteborg och i tre år arbetade hon som informationschef på partikansliet i Stockholm. I Mölndal är Wiwi-Anne aktiv inom kommunfullmäktige och hon är ordförande i Gymnasienämnden. Wiwi-Anne har ett stort intresse för frågor inom skola, arbetsmarknad och jämställdhet. Hon är utnämnd av regeringen som ledamot i Presstödsnämnden.

Tel 070 – 576 45 76

Björn Saletti är uppväxt i Dalarna och har bott i Uddevalla, där han gick med i Vänsterpartiet 78. Björn är gruppledare för v och har varit aktiv i kommunpolitiken i Kungälv sedan 89. Björn är engagerad i social- och välfärdsfrågor och har aktivt arbetat för ett demokratiserat arbetssätt inom Kungälvs kommun. Han har varit politiskt aktiv inom social- och fritidssektorn och varit med i ledningsgruppen för Agenda 21. Björn är ledamot i kommunstyrelsen, 2:e vice ordf. i Kommundelsstämmor och ledamot i Göteborgsregionens Förbundsstyrelsen. Björn har flera strängar på sin lyra och är utbildad såväl till mentalskötare, familjeterapeut som till inredningssnickare.

Tel 073 – 440 05 26

Jan Alexandersson är bosatt i Munkedal. Han är gift och har 5 barn, katt och hund. Jan är ombudsman i vänsterpartiet Västra Götaland och ordförande i Munkedals lokalorganisation sedan starten 1996. I Munkedal är Jan är gruppledare för v, ledamot i kommunstyrelsen och ordförande i lokala Folkhälsorådet samt Brottsförebyggande rådet. Hans intresseområden finns inom folkhälso- och handikappsfrågor. I regionen har Jan flera uppdrag. Förutom plats i regionfullmäktige är han vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden i Norra Bohuslän samt ledamot i regionala etik-prövningsnämnden i Göteborg. Jan har tidigare varit engagerad i ett flertal föreningar som Hem och skola, HSO och RBU. Han har också varit fackligt aktiv inom HTF i många år.

Tel 070 – 661 41 74

Lena Jagers Bladini bor i Jonsered med familj. Lena arbetar som utvecklingsledare med utbildningsfrågor. Hon är intresserad av mänskliga relationer och av kultur- och samhällsfrågor. Lena har varit aktiv i kommunpolitiken i Partille sedan 90-talet, nu i kommunfullmäktige och gymnasienämnd. I Västra Götalandsregionen var Lena med från start som fullmäktigeledamot och nu är hon också ledamot i det utvidgade presidiet i kulturnämnd – och beredning. Lena har politiska erfarenheter från region-utveckling och har varit ersättare i regionstyrelsen. Partipolitiskt har hon varit aktiv inom distrikts- och representantskapets styrelser. Lena är vidare utsedd av regeringen som ledamot i styrelsen i Skövde Högskola.

Tel 031 – 7965 60 25

Riksdagslista