Klimpbidrag till fjärrvärmeanslutning av skolor/förskolor

Mölndals stads egen oljeförbrukning har nu minskat med 50 %. Mölndals stad arbetar aktivt med att få ner oljeförbrukning i sina egna lokaler. Idag har förbrukningen av olja gått ner till 300 m3 olja per år.

05-12-16

(Ur V-Mölndals hemsida)

Nu sker ytterligare insatser som gör att oljeförbrukningen minskar med ca 85 m3 olja per år

Mölndals energi har nu fått tillåtelse att använda så kallade Klimpengar från staten så att Samfast kan ansluta tre olika lokaler. Det gäller Holtermanska föräldrakooperativa förskolan, det är Hallenskolan och Bölets förskola i Kållered. Dessa tre lokaler förbrukar sammanlagt ca 85 m3 olja per år. Fjärrvärmeanslutningen sparar också pengar. Det är mellan 250 000 och 300 000 kr som blir kostnadsminskningen per år på grund av fjärrvärmeanslutningen.

Musikskolan och Målarskolan vid gamla Torget förbrukar 22 m3 olja per år. Där utreds att antigen sätta in bergvärme eller att ansluta sig till fjärrvärme. I årets Klimpansökan finns det med att Hällesåkersskolan skall eldas med pellets. Där finns det fyra byggnader som både värms med olja och direktverkande el. Där kan man spara 6 m3 olja och en hel del el.