EVO MORALES BLIR BOLIVIAS NYE PRESIDENT

-Detta är historiskt för vänstern i Bolivia och Latinamerika och historiskt för ursprungsbefolkningen på vår kontinent, säger FMLN´s representant Leonel Búcaro som skickade mail till Vänsterpartiet.

Här är L. Búkaros mail:

STOR SEGER FÖR MAS
– EVO MORALES BLIR BOLIVIAS NYE PRESIDENT

Hej Kamrater,

Jag har precis talat med en av våra kamrater från FMLN som deltagit som observatör hos valmyndigheten i Boliva. Hon meddelar att rösträkningen är klar. Evo Morales har fått 45 % och Quiroga 33 %. Eftersom ingen fick 51 % kommer besluten om slutlig vinnare tas av parlamentet/senaten men eftersom skillnaden mellan Morales och Quiroga är betydande kommer det vara svårt för högern att försöka utnämna någon annan än Evo som vinnare.

Detta är historiskt för vänstern i Bolivia och Latinamerika och historiskt för ursprungsbefolkningen på vår kontinent.

Allt indikerar också att högern inte har fått den förväntade majoriteten i senaten utan att det kommer bli mycket jämnt. Enligt vår observatör har MAS vunnit 12 senatorer, MNR 2 och högern 14.

Med tanke på den smutskastningskampanj som högern drivit mot MAS och Morales visar valresultaten på ett mycket starkt stöd för vänstern och deras tydliga krav på viktiga förändringar av Bolivia.

LA LUCHA CONTINUA

Med kamratliga hälsningar