V: Dags för en antirasistisk integrationspolitik

Vid helgens möte antog vänsterpartiets partistyrelse en ny integrationspolitiskt plattform. Vänsterpartiet anser att den socialdemokratiska integrationsmodellen har misslyckats. Partiet tar även avstånd från det misstänkliggörande och skuldbeläggande som utmärker folkpartiets integrationspolitik.

(Ur Vänsterpartiets Rikssidor)

Partistyrelsen:
Dags för en antirasistisk integrationspolitik

– Utvecklingen går inte framåt i den utsträckning som regeringen ofta låter påskina. Sverige är idag ett djupt orättvist samhälle där många drabbas av diskriminering och sämre villkor. När klyftorna växer drabbas vissa hårdare än andra, säger Kalle Larsson, ledamot av partistyrelsen.

Vänsterpartiet menar att det är dags att politiken blir antirasistisk och inriktas på att bekämpa diskriminering. Särlösningar där invandrade pekas ut som problemet är fel väg att gå. Sådan politik handlar om att utnyttja människors vanmakt för att driva igenom systemförändringar av välfärdspolitiken. Lösningen ligger istället i att genomföra en generell politik som ger alla rätt till arbete, utbildning och bostad.

– Det handlar t.ex. om att avskaffa friskolorna som ökar segregationen, att alla bostäder ska gå via bostadsförmedling så att alla får tillgång till lediga lägenheter, och att alla lediga jobb anmäls till arbetsförmedlingen, säger Kalle Larsson.