Mölndal: Den nästan kostnadsfria succén – Förbovallen

-Den låga kostnaden för konstgräsplanen beror på att man kan använda planen året om, säger Jan Kronberg (v).

Den nästan kostnadsfria succén – Förbovallen

05-10-27

I GP, P4 Göteborg och i Mölndalsposten har det på olika sätt den sista tiden speglats och diskuterats fotbollens förutsättningar. Den låga kostnaden för konstgräsplanen beror på att man kan använda planen året om, säger Jan Kronberg (v).

I samtliga dessa massmedier har jag själv kommenterat näridrottsplatser och byggandet av konstgräsplaner och fotbollsarenor. Det har varit mycket roligt att vara en del av en positiv utveckling för fotbollen i Mölndal.

I GP skildras det hur fotbollsklubbar i Göteborg anser sig drabbad av höga planhyror.

Planhyror i Mölndal respektive i Göteborg i kronor

Fotbollsplaner
Mölndal i kronor
Göteborg i kronor

Elvamannagräs ungdom träning

Konstgräs Förbovallen/Heden ungdom

Grus med omklädning match ungdom

Grus utan omklädning match ungdom

Elvamanna match gräs vuxen

Konstgräs Förbovallen/Heden vuxen

(Källa GP 2005-10-27 och kultur och fritidsförvaltningen i Mölndals stad)

Kalkylen för Förbovallen – låga kostnader

Elbelysningen på Förbovallen sponsrades av det kommunala bostadsföretaget Förbo AB. Därför är inte investeringskostanden för elljuset med i denna beräkning. Med Mölndals prissättning har det första halvåret 2005 gett en intäkt på 204 000 kr. Höstsäsongen är kortare och med mera ungdomsfotboll och därför kan årets intäkter beräknas till 270 000 kr.

Kapitaltjänstkostnader med avskrivningar och en internränta på 5 % ger en årlig kostnad på 230 000 kr. Den årliga övriga driftkostnaden beräknades till 100 000 kr. Kostnaden totalt kan beräknas till 330 000 kr. Göteborg har idag en lägre internränta än Mölndal vilket gör att kalkylen skulle bli bättre i Göteborg.

Skattebetalaren ger enligt Mölndals sätt att kalkylera ett bidrag på 50 000 kr årligen.