V-Mölndal: Tre års gratis parkering för miljöfordon

Vänsterpartisterna Yvonne Gillberg, Lennart Svensson och Roy Andersson har i en motion föreslagit att Mölndals stad inför samma regler för gratis parkering för miljöfordon som Göteborg.

Tre års gratis parkering för miljöfordon

05-10-26

I en motion till kommunfullmäktige från (v) föreslås att Mölndals stad inför samma regler för gratis parkering för miljöfordon som Göteborg. Då skulle ett tillstånd att parkera fritt utfärdat i Mölndal också gälla för hela Göteborg och tvärtom.

För att få gratis parkering i Göteborg måste miljöbilsägare köra minst halva sträckan på miljöbränsle, som biogas, naturgas eller etanol. Foto: Johannes Haglund.

Och föreslår att Mölndals stad gör en gemensam överenskommelse med Göteborg om att de båda städernas tillstånd för att parkera gratis skall gälla i både Mölndal och Göteborg. Möjligheten att få nya tillstånd för gratis parkering för miljöfordon begränsas till 5 år. Men utfärdade tillstånd skall kunna använda under hela den period de är utfärdade för, föreslår vänsterpartisterna i motionen.

Norrköping, Halmstad, Umeå, Göteborg, Sundsvall, Lilla Edet, Karlstad, Falkenberg, Uddevalla, Östersund, Växjö, Kungsbacka, Skellefteå, Kristianstad, Skövde, Stockholm, Västerås och Mölndal är exempel på kommuner som på olika sätt infört gratis p-plats. Mölndals stad har infört 2 timmars fri parkering på gatumark.

Göteborgs stad har generösare regler som även ger avgiftsfri boendeparkering i tre år om man äger ett miljöfordon. Mölndal bör införa dess generösare regler för miljöfordon.

Växthuseffekten påverkar det globala klimatet och i både Mölndal och Göteborg finns det problem med miljökvalitetsnormen för luften. Den stora boven är fordonstrafiken. Det bästa vore att införa ett gemensamt tillstånd med samma regelsystem för Göteborg och Mölndal. Då skulle ett tillstånd att parkera fritt utfärdat i Mölndal också gälla för hela Göteborg och tvärtom.

Nya modeller av miljöfordon kommer nu bland annat från SAAB och Volvo. För att stödja en snabb etablering av miljöfordon bör Mölndal införa samma regler om gratis parkering som Göteborg har.