Före detta porrklubb blev restaurang

Den omstridda porrklubben Moulin Rouge, som tidigare varit utsatt för många demonstrationer har fått ny ägare, som numer serverar pizza och orientalisk mat. En framgång tycker Jan Jonsson (v), som var en av många som demonstrerade mot porrklubben.

Många har demonstrationer har förekommit mot porrklubben och upprop för att stoppa den har gett resultat. Moulin Rouge har förvandlats till en restaurang och serverar pizza och orientalisk mat till allmänheten. Öppettiderna: Söndag-Torsdag 11-22 Fredag-Lördag 11-23. Premiär erbjudande med 50% rabatt på valfri rätt med uppvisande av kupong erbjuds till kunderna. En framgång för alla som demonstrerat mot porrklubben, säger Jan Jonsson (v).

Redan den 27 januari 2002 kom första protesten mot dåvarande porrklubben. Det blev uppror mot dess verksamhet och många hade samlats på Frälsningsarméns lokaler på Kvarnbygatan efter ett upprop.

”Med anledning av Mölndals-Postens artikel 16/1 om en nystartad porrklubb i fastigheten vid östra brofästet till Mölndals Bro inbjuder vi till ett stormöte i Frälsningsarméns lokaler (mellan Kvarnbyskolan och Papyrus) söndagen den 27 januari kl. 15.00. Vi vill samla alla goda krafter för att försöka skapa opinion och stoppa den nyetablerade porrklubben. Vi behöver samordna vår upprördhet och finna former för att visa att vi inte accepterar detta kommersialiserade människoförakt i vår närmiljö.

Frälsningsarméns personal är själva uppknutna till ett större arrangemang i Östra Nordstan denna söndag men vi har fått låna lokalerna som ligger i omedelbar närhet till porrklubben.

Inbjudan går ut till politiska partier, föreningar, kyrkor och enskilda Mölndalsbor och vi ber er att sprida denna inbjudan vidare inom era kretsar!”

Det blev stafettdemonstration mot verksamheten som ett recept för att försvåra porrklubbens verksamhet i Mölndals centrum. Frälsningsarmén lokal var fullsatt av engagerade besökare.

”Äkta kärlek är gratis”

Bl.a. deltog vänsterpartiet mycket i bevakningen av porrklubben i Mölndal under en timma i veckan och mer vissa tider. Det kunde bli sena kvällar med plakat ”Äkta kärlek är gratis” i mörkret och ibland i småregn och kyla. Det hände en hel del under en kväll och många kommentarer. I vissa fall var ägarna ute och kollade oss. Vissa kunder skämdes för att gå in. Vid ett tillfälle hade vi ett team som var där och filmade, men då kom en strippa ut och skällde på oss för att vi tog jobbet ifrån henne med vår aktion.

Utomhusvisning av Lukas Moodyssons film ”Lilja 4-ever”, en film som skildrar sexindustrins fruktansvärda baksida visades den 18 april kl. 24.00 på midnatten 2003. Filmen visas med riktig 35 mm biografprojektor under Mölndals Bro, direkt utanför porrklubben under påskhelgen. Arrangörer bakom filmvisningen, är förutom Stensjöns församling med Stefan Risenfors och följande partierna i Mölndal: Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Krisdemokraterna, Centerpartiet, Moderata Samlingspartiet och Sveriges Pensionärers Intresseparti samt Ordfront Göteborg.

Vi som deltog och demonstrerade mot porrklubben ser fram emot den nya ägarens verksamhet.