Vårbudgeten i hamn

Det är bra för jobben, jämställdheten och välfärden att samarbetspartierna ännu en gång enats om den ekonomiska politiken, säger Lars Bäckström, Uddevalla och vänsterpartiets gruppledare och talesman i ekonomiska frågor i en kommentar till uppgörelsen.
– I vårproppen finns ett bra sysselsättningspaket för att ta ner den öppna arbetslösheten och arbetsmarknadspolitiken förstärks med över en miljard. Taket för lönebidraget höjs också, ett krav som v drivit länge, fortsätter Bäckström.

– Ett annat krav som vänsterpartiet drivit länge som nu förverkligas är riktade pengar till kvinnojourerna. Vi ser dessutom till att vi kan trygga tågtrafiken på många sträckor genom mer pengar till Rikstrafiken.

– Viktigast på våren är dock politiken på sikt. I förra budgeten stärkte vi kommunernas ekonomi rejält. Underskott har vänts till överskott på över 5 miljarder för nästa år i kommunsektorn. Men det har krävt många besparingar och det finns fortfarande många kommuner med underskott.

– Därför är det bra att vi nu är eniga om att i hösten budget sätta siffror på de tillskott som kommunerna måste ha, för att klara välfärd och rimliga löner till kvinnorna i offentlig sektor. Jag tycker att det att det hade varit bättre att göra det nu men jag kan står ut med att vänta sex månader på s och mp.

– Vi utvecklar strategin för hållbar tillväxt och fler jobb, med satsningar på industriforskning och stöd till industriella utvecklingscentra. Vi startar ett arbete för att använda den offentlig upphandling och styrningen av de statliga företagen för att driva på innovationer och ekologisk omställning.

– Dialogen med näringslivet och parterna på arbetsmarknaden skall utvecklas i syfte att stärka den uthålliga tillväxten. Det är inte bara löntagare som skall ta samhällsansvar, vi måste nu forma en grund som gör att vinster omsätts i investeringar, förnyelse och nya jobb.