Ja till dialog om gemensam finansiering av rehabiliteringsinsatser

Förra året diskuterades en motion från Vänsterpartiet i Mölndal om att en bättre samordning av resurser till rehabilitering från försäkringskassan, sjukvården och kommunens arbetsförmedling. Motionen avslog då. Men diskussionen har återvänt till Mölndal.

Genom att Härryda tar ett initiativ till samarbete mellan kommunerna, sjukvården och de statliga myndigheterna, arbetsförmedling och försäkringskassan. Nu bjuder Härryda kommun in Mölndals stad och Partille kommun till en diskussion om ett gemensamt arbete för att bättre samordna samhällets resurser inom rehabiliteringsområdet.

Staten har det senaste året blivit positiv till att försöka åstadkomma en bättre samordning av resurserna. Detta genom att man är villig att betala hälften av de ökade kostnaderna för rehabiliteringsinsatser. Sjukvården skall bidra med 25 % och kommunerna med 25 %.

Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade att utse Bengt Odlöw (s) och Hasse Broberg (f) som Mölndals stads ombud i den diskussion som nu kommer att ske.

Kommentarer: Jan Kronberg (v) ledamot av kommunstyrelsens arbetsutskott
– Det har i Sverige gjorts en del försök att bättre samordna samhällets resurser för rehabilitering. Idag går för mycket resurser åt till passiva åtgärder såsom sjukskrivning och a-kassa. Det går däremot att öka resurserna för rehabilitering. Det verkar äntligen bli en diskussion som leder till att vi nu kan börja arbeta aktivt att få tillbaka människor i jobb eller att få ett bättre fungerande vardagsliv. Utvärderingarna av olika försök visar att det är möjligt att få personer till bättre livskvalité samtidigt som samhället sparar pengar på lång sikt. Lyckad rehabilitering ger också samhället ökade skatteintäkter. Vi har allt att vinna på att svara positivt på ett bra initiativ från Härryda kommun.